Juuuuulen, ja kom då julen

Nu börjar jag längta riktigt mycket till julen. Igår köpte jag en lussebulle på 7-eleven. Den var nästan större än mitt eget huvud. Men inte i närheten av lika god som mammas.

På tal om det!

I förrgår fick jag ett MMS från mor min med en bild på pepparkakor som hon bakat. Utan mig! Det är första gången någonsin som jag inte är med och bakar pepparkakor med mamsen. Det är inte utan att det kändes lite vemodigt. Men jag antar att jag är stor nu. Är det där här dom kallar vuxen? Så... hur som... Jag bestämde mig i det ögonblicket för att baka pepparkakor på egen hand! Så jag har övertygat pojken min att vara med på pepparkaksbak i helgen, och jag har köpt formar! Det var ett kit på Indiska, men mycket märkliga sådana. Men som jag brukar säga (eller i alla fall tänka): Märkligt är kul! Formarna var formade som giraff, elefant, krokodil, ett hjärta (annars hade jag nog inte köpt kittet, man måste ha hjärtat, klassikerna & traditionerna gör julen julig) samt ett oidentifierbart djur som ingen av oss ännu kommit på vad det ska föreställa.

Jag har reflekterat över en annan sak angående julen. Jag kommer att bli tjock över julhelgen. Allt julgodis liksom. Det är ju enda gången på året som man äter mycket sådant utan att lägga band på sig eller få dåligt samvete. "Det är ju bara jul en gång om året" som det brukar heta. Bara för att passa på nu när julen står för dörren så blir det ju att jag konsumerar allt av det goda. Pepparkaka till kaffet, julmust någon gång då och då, julgodiset som jag ska baka, och allt vad det heter som innehåller ca 96% socker.

Egentligen, vid närmare eftertanke så är det inte det att jag tycker det är så himla gott som man kan tro. Must till exempel dricker jag ju bara för att det smakar jul. Lussebulle likaså, det förknippas ju med julen och man får den där härligt mysiga julkänslan i kroppen som skickar ut ledighets- och umgås-med-familjen-signaler till hjärnan som genast ställer in sig på mys-och-trivs-läge. Ajajaj. Jag kanske borde börja motionera för att inte allt gottigott ska fastna.

Nu vill jag ha snö, för när den kommer så ska jag och J gå på julmarknad i Gamla Stan och åka skridskor i Kungsträdgården, mer romantiskt än så kan det inte bli!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0