Genuspsykologi alltså...

Det här med genuspsykologi. Visst, det är intressant och det är en bra kurs skulle man kunna säga. Men ibland alltså. Har just träffat gruppen på ett fik på Götgatan. Det blev en efterlängtad, och årets första Chai-latte (mmmm) och med Therese Alshammar vid bordet bredvid. (Jag tror att simmarna & simmerskorna förföljer mig).

Vi träffades för att diskutera och analysera herrtidningar VS tjejtidningar. Vi hade Cosmopolitan, Solo, Café och Moore. Haha, Moore var för övrigt faktiskt det mest patetiska jag skådat på länge, i alla fall det specifika numret, jag antar att det var ett specialnummer. För det bestod av 100 sidor raggningsknep som var riktigt sjuka (men som kanske fungerar på 18-åriga killar i truckerkeps och tribaltatuering som vill ha tjejer vars dröm är att bli miss Slitz). Det allra sjukaste var dock att det stod att man absolut inte ska smickra tjejer, för då får de övertaget. Haha.

Men, detta gnäll man hör titt som tätt lite här & där, om att tjejtidningar som Cosmopolitan är så tjejiga, och herrmagasin som Café är så grabbiga. Oh no vad hemskt! Man ska nästan skämmas lite för att man passar in på stereotypen och läser Cosmo, och inte är bättre än så, inte är mer intelligent, och nöjer sig med att läsa om håruppsättningar, sminktips och mode.

MEN JAG TYCKER DET ÄR KUL!
KUUUUUL!
ROLIGT!!

Låt mig vara för gods sake. Jag tycker det är skoj att läsa om de nya sminkprodukterna, och att se vad recensenter tycker om olika sorters schampoo, och vilka kläder som visats på New York Fashion Week. Låt mig tycka att det är underhållande på ett härligt avslappnat vis. Det behöver inte betyda att jag är dum eller ointresserad av viktigare saker. Jag tycker dessutom att det är roligt att sminka mig. Nej min kära lärare i genus, jag gör det inte för att tillfredställa de där karlskolarna. Jag gör det för min egen skull, för att jag tycker det är roligt! Inte för att det förväntas av mig. Jag är inte dum och ointelligent för att jag läser om mode, hår, smink och vad Hollywood-kändisarna pysslar med. Jag tycker det är kuuuul att läsa om det, avslappnande.

Sälvklart vill även jag att det ska vara ett jämlikt samhälle, givetvis! Däremot så orkar jag helt ärligt inte gå runt och älta hur rosa Cosmopolitans framsida är, vara putt över att tjejerna på framsidan är snygga, och faktiskt försöker se snygga ut, eller analysera sönder varför kvinnor sitter med benen i kors medans det är "okej" för män att stolt visa upp vad de ha mellan benen (fast med byxor på då såklart). Nu gör jag det ändå för att det är en skoluppgift, men innerst inne, nej nej nej. Jag är för bövelen 23 år (i alla fall om 3 veckor :)), jag har all tid i världen på mig att vara bitter och fundersam sedan, jag kan försöka förändra världen och synen på den stereotypiska "utsatta" kvinnan när jag bestämmer mig för att vara vuxen. Just nu vill jag bara kunna läsa om onödiga saker, för jag tycker det är roligt! Rosa är en fin färg, och jag tror faktiskt att mååånga tjejer med mig tycker det. Inte för att vi har lärt oss att tycka det, utan för att vi tycker det!

Men på torsdag ska vi hålla en presentation om hur förfärligt det är att vi kvinnor ska sminka oss, göra oss fina för männen, se dumma och söta ut på alla framsidor av tidningar, medans männen på omslaget ska se tuff ut och inte titta in i kameran för att verka svåråtkomlig. Och hur hemskt det är att det inte står mer om sport och tekniska prylar i Cosmopolitan. Kan det ha med efterfrågan att göra? Hmmm... På med masken på torsdag.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Å vi saknar dig! :) Ska bli så kul att du kommer hem i helgen! :)

2008-11-24 @ 21:05:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0