Nya delkurser

Idag börjar två nya delkurser; Genuspsykologi och Klinisk Psykologi. Idag är det bara introduktion på de båda, men det tar ändå sin  tid. Första föreläsningen är 12.00-15.00, sedan börjar nästa 15.00 och håller på till 17.00. Har jag tur så hinner jag äta min medhavda lunchlåda med pasta och tonfiskröra innan den andra börjar. Båda kurserna verkar vara väldigt intressanta. Genuspsykologin handlar om precis som det låter: skillnaden mellan pojkar & flickor, kvinnor och män från ett psykologiskt perspektiv, i uppfostran, på arbeten och om stereotyper och sådant. Kliniska psykologin handlar om psykiska sjukdomar och dess behandling. Det ska bli kul.

Nackdelen med att börja kl 12.00 är att inte sjutton tar man tag i att göra saker innan man åker till skolan. Man tycker att man inte riktigt hinner med det. Som idag: Sova till 9.00, vilket är en lagom tid att gå upp tycker jag. Sedan läsa lite nyheter, slappa lite lagom mycket, och sedan börjar göra sig iordning, sakta men säkert. Jag tycker inte om att skynda. Det är en skön förmiddag, men om man skulle gå upp tidigare så skulle man hinna med så mycket mer. Särskilt segt då man slutar klockan fem. Hmpf. Men jag får skylla mig själv eftersom jag råkar tycka om att sova och slappa. Jag ska inte gnälla. Bara på mig själv i så fall, och det mår ju ingen bättre av. Fast ibland är det kul att gnälla, när man är på det humöret.

Det är roligt när kurslitteratur är lite mer som skönlitteratur. Hade en sådan bok i förra delkursen, rättspsykologi. "Brott & Minne" hette den, av Sven-Åke Christiansson (min lärare och i media kallad "minnesexperten") och någon mer. Jag kan verkligen rekomendera den om man är någorlunda intresserad av psykologi och/brott. Jättespännande. Under Genuspsykologin ska jag läsa en bok som är på väg på posten från Adlibris som heter "Vad är Queer?". Den verkar skoj.

Nu ska jag addera lite hårspray i håret för att se lite (ännu) snyggare ut ;)

Idag ska jag åka ner i urinhissen för att komma till tunnelbanan. Hugaligen.

Hej på er!

Kommentarer
Postat av: Fröken P

Jag skrattar fortfarande!!!Det gjorde min tisdag!

2008-11-04 @ 11:39:25
Postat av: Mam

Du ska inte åka i urinhissen. Blä!!!!!

2008-11-04 @ 16:07:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0