Onödigt fobiskt vetande

Jag har just kommit över lite onödig men ändå ganska rolig information. Det finns tydligen fler fobier än vad jag trodde var möjligt. Jag själv har ju en mild variand av spiderfobi (ja, det är allvarligt, jag börjar gråta litegrann när jag ser en stor) och jag förstår mig på något vis på orm-fobier, fobi för höga höjder, blod, och social fobi, trots att jag själv inte lider av någon av dem. Men här jag hittat en hög med fobier som jag undrar om någon verkligen har. En fobi är ju liksom ett stort kliv värre än att vara extremt rädd för något. En fobi är ju en fobi när ens rädsla hindrar en från att leva ett normalt liv.
Läs och skratta, eller tyck synd om, man får välja själv. Jag väljer att skratta, och att fundera på om det är sant eller om källan Aftonbladet återigen har överdrivit en smula.




Ephebifobi = rädsla för tonåringar

(okej, dessa emo-ungar som låtsas vara olyckliga kan se otäcka ut, men kom igen. Och är man då rädd för ALLA tonåringar? Till och med sig själv när man var en? Och kan man äntligen pusta ut på dagen då en person fyller 20?)



Genufobi = rädsla för knän

(tänk dig att vakna varje morgon, ta av täcket och "Aaaaaaah, 2 stycken! Dom är på mig! Ta bort dom ta bort dom!!!")



Anemofobi = rädsla för luft

(öh... jag tror att dessa fobiker har glömt en ganska essentiell sak...)



Hippopotomonstrosesquippedaliofobi = rädsla för långa ord

(kommentarer är överflödiga, behöver jag ens ställa den uppenbara frågan här?)



Fobofobi = rädsla för fobier

(jag får det inte riktigt att gå ihop...)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0