NaturrutaN

Hej och välkommen till Naturrutan (som blir vaddå baklänges?!). Idag ska jag berätta om vilka nära-naturen-upplevelser jag varit med om denna helg. Lördagen inleddes hurtigt med att hoppa i 18-gradigt vatten (utan sol som värmde ovanför ytan). Sedan låta älsklingen min sätta på mig vattenskidor och tappert försöka förklara för mig hur jag ska göra för att magiskt flyga upp på ytan och efter båten. Efter 7 försök och 30 minuter av tandklapprande gav jag upp. Men det var nära att jag klarade det till slut, och det var himla roligt. Men svårt som attans. På det igen en annan gång!

Dagen fortsatte med metning inför kvällens kräftfiske. DET var jag sjukt bra på, fisk efter fisk efter fisk nappade på min mask (som jag absolut inte satte dig själv, någon måtta får det vara på tokerierna). Både mörtar och braxar samlade jag ihop i en liten fiskkyrkogård (hink).

Vildmarkshelgen avslutades med en tur i skogen för att leta kantareller. Jag tycker ju att det är lite otäckt med skog, mycket småkryp liksom. Men efter ett tag förstod jag nästan vad alla menar när de pratar om att det är lugnand med skog. Nästan. Det knakade i alla fall mysigt när man trampade på kvistar, så jag siktade på alla kvistar och grenar jag såg på marken för att få höra knakljudet igen, och igen, och igen. Och så hittade jag faktiskt några svampar helt själv! Då blir man lite stolt, och kantarellstuvningen smakar extra gott.

Sedan kom belöningen: äta upp kräftorna. Det kan nog vara bland det godaste som finns i hela världen, speciellt de färska självfångade!

Idag ska jag försöka mig på en liten After Work om solen orkar hålla sig kvar, kanske ett besök på kock-Melkers nyöppnade Orangeriet på Norrmälarstrand.

Hej så länge!


Kommentarer
Postat av: Beata ღ

hejhej, allt bra med dej?

2010-08-11 @ 21:50:29
URL: http://thepinkme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0