Pretzels!

Nu ska jag dela med mig av min (vår) senaste huslighet. I helgen hade jag och J myshelg med extra god mat, vin och myspys. För att riktigt komma upp i 100 procent mys så bestämde vi oss för att baka. Det kliade i mina bakfingrar, och det finns i stort sett bara en sorts "godis" som J gillar och det är Pretzels! Så det fick det bli. De blev dock inte så snygga, men nästan lika goda som de man köper!








För er som blir sugna att prova så är det skitlätt och billigt eftersom man vanligtvis har allt utom jäst hemma.
Här är receptet:

 


 

Salta kringlor
ca 40 små

Något salt tilltugg är gott till öl. Den här degen är ganska mjuk att arbeta, men ger knapriga kringlor.

75 g smör
1 dl mjölk
25 g jäst
3 1/2 dl vetemjöl

Före gräddningen
äggvita
grovt salt

Smält smöret, tillsätt mjölken och värm fingervarmt.
Rör ut jästen i lite av degvätskan innan resterande vätska tillsätts.
Arbeta in mjölet till en smidig deg. Låt den vila en stund.
Dela degen i ca 40 bitar. Rulla smala längder och forma till kringlor. Lägg dem på bakplåtspapper.
Pensla med uppvispad äggvita och strö över grovt salt.
Grädda i 225grader i 8-10 min med ugnsluckan på glänt.



Utöver helgens mys så har de senaste veckorna mest bestått av pluggdagar, och test på tålamod med mitt grupparbete i skolan. Jag har adlrig i hela mitt pluggliv varit med om en sämre grupp, och tro mig, det handlar inte om kräsenhet.

I helgen bär det av till Örebro för myskalas med mina gulliga Örebropinglor! Det ska bli underbart att träffa alla igen! Den enda nackdelen med att bo här i Sthlm är att jag saknar alla där hemma så jäkla mycket. Varför kan inte bara alla jag tycker om bo här? Dessutom blev kära mor och far så sugna på att göra egen sushi när de såg mina fina bilder här åp bloggen, så det blir ännu mera sushimaking för mig, uuunderbart! Jag är så nöjd, jag har verkligen en uuunderbar helg framför mig!

Utöver allt detta så vill jag bara säga att jag nu kan kalla mig för en äkta tyngdlyftare, jag har nämligen fått sådana där förhårdnader i mina handflator på grund av styrketräningen. Häftigt va?


Kommentarer
Postat av: ElinA

haha, härligt Josse!

2010-10-26 @ 19:14:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0